Yksi asia minua askarruttaa ja se on kaupunkien mallinnus, kompleksiteetti ja dynaamisuus. Kaupungithan on massiivisia jo nyt, mutta miltä ne näyttävät tulevaisuudesssa?
Roolipelit on melkein aina fantasiamaailmassa, jossa on suht helppo mallintaa kyläpahasia ja vähän isompiakin kyliä mataline taloineen. Jos taas ollaan tulevaisuudessa, niin useasti se on tuhoutunut maailma, jolloin ei taaskaan asutukset ole "isoja".
Mutta entäs megalomaaninen täynnä ihmisiä oleva metropolialue? Ovatko pilvenpiirtäjät vain kylmiä monoliitteja? Kävelläänkö katutasossa, keskitasossa tai ylätasossa, niin silti läheskään aina minnekään ei pääse sisään? Voiko spinnereillä lentää minne vain, vai tuleeko näkymättömät seinät vastaan?
Deus Ex oli loistava tulevaisuuspeli, mutta täysin lineaarinen putkijuoksu kenttäsuunnittelun puolesta. Mutta nyt on kyseessä Witcheriin verrattava avoin ja ISO maailma futuristisessa megalopoliksessa, niin aika jännä nähdä miten se on toteutettu uskottavaksi.
Tehtäispä näitä pelejä eksklusiivisesti tehokkaille PC:lle, niin ainakaan tekniikka ei rajoittaisi skaalaa. (tosin nyt ei ole kyseessä vain tekniset rajoitteet, vaan ihan konsepti "miten tämä meinataan tehdä uskottavasti!").
Cyberpunk 2077
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire