lundi 3 janvier 2022

Ammattikamppailun realiteetit

Avaan uuden aiheen, kun asiasta tulee jatkuvasti puhetta eri ketjuissa. Eli kyse on siitä, miten ammattiurheilu kamppailulajeissa toimii toisaalta urheilijoiden ja toisaalta ottelujärjestäjien näkökulmasta.

Organisaatiot
Kun puhutaan ammattiorganisaatiosta tai promoottorista niin siinä toiminnan tarkoitus on tehdä rahaa järjestäjätaholle. Aivan sama onko kyseessä UFC, Don King, Glory, Bellator, KOK, Sauerland, Cage tai M-1. Toki ihmiset näissä usein toimivat myös rakkaudesta lajiin, mutta tarkoitus on kuitenkin tehdä rahaa. Aivan samoin useimmat autokorjaamon omistajat ovat kiinnostuneita autoista ja pitävät autojen kanssa puuhaamisesta mutta silti sen autokorjaamon tehtävä on tuottaa omistajalleen elanto ja mielellään hyvä sellainen.

Kaikki päätökset tehdään viimekädessä sen mukaan, mikä tuottaa (tai ainakin toivotaan tuottavan) eniten rahaa pitkässä juoksussa. Mestaruusmatsiin pääsee se kiinnostavin ottelija, jonka matseja myydään eniten. Yleisö saa sitä ja vain sitä, mistä se on halukas maksamaan. Ja mitä ovat mestaruudet? Ne ovat viimekädessä markkinointityökaluja, jolla tuotteelle (ottelu tai ottelija) luodaan lisäarvoa kuluttajan silmissä.

Ottelijan suhde organisaatioon on lähinnä alihankkija. Ottelija tuottaa organisaatiolle tietyn osan asiakkaille myytävästä tuotepaketista (ottelutapahtuma). Jotta organisaatio tuottaisi mahdollisimman hyvin, heidän kannattaa tietysti ostaa tämä palvelu mahdollisimman halvalla, eli maksaa niin pieni ottelupalkkio kuin mahdollista. Hyvät ja ennenkaikkea kuuluisat ottelijat ovat kuitenkin harvinaisia, joten näillä on varaa vaatia suurempia palkkioita. Toiminta on järkevää niin kauan kuin ottelijan esiintyminen kortilla tuo sisään enemmän rahaa kuin mitä hänelle tarvitsee maksaa.

Kun nämä asiat sisäistää, niin organisaatioiden toiminta muuttuu huomattavasti loogisemmaksi. Logiikkaa ei sanele mikään rankingin seuraaminen, "urheilullinen reiluus" tai muu vastaava vaan raha.

Ottelijat
Ammattiottelijan tavoitteena on menestyä urallaan mahdollisimman hyvin ja menestystä mitataan siinä rahalla. Ei titteleillä, tittelinpuolustuksilla, rekordilla tai millään muullakaan vaan rahalla. Nuo tittelit, rekordit jne. ovat vain välineitä saavuttaa sellaista mainetta, jonka avulla rahaa voi saada. Ja rahaa voi tehdä sekä ottelupalkkioilla että otteluiden kautta saadulla näkyvyydellä muuten. Jos jostain titteliottelusta ei makseta paljon (= ihmisiä ei kiinnosta), niin miksi sen saavuttaminen olisi arvokasta?

Jotta tulisi tunnetuksi, pitää tietysti otella korkean profiilin matseissa, joita fanit voivat seurata ja maksaa siitä seuraamisesta joko suoraan tai tapahtuman yhteydessä mainostettujen tuotteiden hinnoissa. Siksi uraa pitää myös rakentaa niin, että se mahdollisimman todennäköisesti johtaa maineeseen. Vastustajat pitää pyrkiä valitsemaan itse ja sillä tavoin, että nämä tarjoavat mahdollisimman hyvän kombinaation ottelun kiinnostavuuden, itselle saatavan ottelupalkkion, voiton todennäköisyyden, mahdollisen tappion seurauksien ja voiton avaamien mahdollisuuksien väliltä.

Ihan uran alussa kannattaa ihannetilanteessa otella suhteellisen varmoja voittoja. Kyvyt eivät kuitenkaan riitä nimimiehiä vastaan, joten vastustajalla ei ole väliä ja ottelun suurin arvo on saada rekordia ja voittoja siihen. Kun homma alkaa olla putkessa on ihannevastustaja tunnettu mutta kyvyiltään jo hiipuva tähti. Tällaista vastaan voi lähteä halvallakin, jos voitto on todennäköinen ja siitä saatava mainehyöty suuri. Tämä on sijoittamista tulevaisuuteen. Primetimessa kannattaa hakea joko vaikeita vastustajia, joiden kohtaamisesta maksetaan paljon tai helpompia, joiden voittaminen johtaa esim. rahakkaaseen titteliotteluun. Uran loppupuolella kannattaa ottaa rahat pois ja hävitä pari kertaa jollekin nuorelle kyvylle hyvästä hinnasta, välttäen silti aivovammaa.

Ottelija tekee uraa kuitenkin ensisijassa itselleen. Tehdäkseen sillä elannon ja mielellään myös saadakseen mukavan pesämunan uran jälkeiselle ajalle. Ja tämä on tapa jolla se tehdään. Tämän sisäistäminen auttaa ymmärtämään, miksi ottelijat eivät ole aina tukka putkella hakemassa kovinta mahdollista vastustajaa.

Adblock test (Why?)



Ammattikamppailun realiteetit

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire