Viimein näyttää siltä, että muutoksen tuulet puhaltelevat taksiauton tuulilasiin myös Suomessa. Ajattelin aloittaa keskustelun jo aikaisemmin Uberin pyöriessä uutisissa, mutta tämä uutinen vasta sai motivoitua kirjoittamaan. Juhlaväki kömpii tsaarin aikaisille taksitolpille talven viimaan odottelemaan vuoroaan nauttia taksipalvelusta. Tuon hölmöilyn aiheuttama vitutus purkautuu sitten tappeluina. Palvelu laatu jättää paljon toivomisen varaan. Miksi ihmeessä hajautettua palvelua tarvitsevien asiakkaiden pitäisi kömpiä jonnekin keskustoreille ja taksien käydä pomimassa pokansa tästä pisteestä? Eikö olisi fiksumpaa, että lähin taksi poimii asiakkaan sieltä, missä asiakas on?
Kehittyneemmissä paikoissa homma toimii puhelimen taksisovelluksen kautta. Noutopiste, maali, aika, taksityyppi ja hinta ovat parin kosketuksen takana. Voit rauhassa istua viimeistä mukillista nautiskellen lämpimässä raflassa, kunnes sovellus näyttää taksin lähestyvän. Takki päälle ja menoksi. Taksari näkee reitin jo valmiiksi mobiilipäätteestään. Maksu hoituu nopeasti ja turvallisesti ilman rahapussien etsiskelyä, ja käteisen käsittelyä ja muita turhia palvelua hidastavia epäolennaisuuksia. Palvelun jälkeen asiakas antaa arvosanan palvelulle ja seuraavat asiakkaat saavat tietoa palvelun laadusta.
Sääntelyn kohteena olevissa maissa modernit palvelut kohtaavat varmasti paljon kritiikkiä sääntelykoneiston ja sääntelystä hyötyvien taksimafioiden suunnalta. Puhelinsovelluksella on jo pitkään tilailtu lentolippuja, haettu ravintolat ja käyty osakekauppaa. Toivottavasti taantumukselliset voimat eivät enää pysty pidättelemään kehitystä takseissa.
Luonnollisesti tarvitaan myös useita toimijoita eli kilpailua, jotta asiakkaalla on mahdollisuus valita mieleisin palvelun tarjoaja (paras arvostelu, halvin hinta, miellyttävin auto...). Itse näen pienenä vaarana sen, että suomalaiset mafian uudistumistahtiin tottuneet taksarit eivät saa vastattua kilpailuun ja Uber kahmii markkinat. Sen sijaan, että joku täysin ulkopuolinen Uber kerää massit päältä, suomalaisten pitäisi kehittää omat palvelunsa.
Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire