Sähköautot ja lataushybridit ovat tehneet hidasta läpimurtoaan jo lähes vuosikymmenen. Silti niiden yleistyminen täällä kylmässä Hölmölässä on ollut varsin hidasta esim. verraten lähimpiin naapureihin Ruotsiin ja Norjaan. Päällimmäisenä syynä lienee ollut niiden korkea hankintahinta vastaaviin polttomoottorilla varustettuihin verrokkeihin verrattuna ja latausinfran puutteellisuus ja sen hidas lisääntyminen.
Vastaavalla rahalla saisi toki myös käytettyä lataushybridiä, esim. Opel Ampera, Volvo V60 D6, Mitsu Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, mutta nämä olisivat vuosimallia 2012 - 2014 ja kilometrit luokkaa 200tkm.
Latausinfraan on ilmeisesti tulossa pikkuhiljaa lisäpanostuksia nykyisen punavihreän hallituksen toimesta. Myös markkinoille alkaa pikkuhiljaa tulla kohtuullisen järkevästi hinnoiteltuja täyssähköautoja, viimeisimpänä esimerkkinä Seat Mii electric, jonka saisi tämän vuoden loppuun mennessä hankittua perusversiona itselleen tukien jälkeen reiluun 15,5 k€:n, joka on jo ihan kilpailukykyinen hinta tämän kokoluokan autosta.
Seat on julkistanut uuden Mii electric -täyssähköautomallinsa hinnan, joka jää reilusti alle 20 000 euron. Sillä hinnalla Mii on tällä hetkellä Suomen halvin uusi täyssähköauto.
www.iltalehti.fi
Vastaavalla rahalla saisi toki myös käytettyä lataushybridiä, esim. Opel Ampera, Volvo V60 D6, Mitsu Outlander PHEV, Toyota Prius PHEV, mutta nämä olisivat vuosimallia 2012 - 2014 ja kilometrit luokkaa 200tkm.
Kerätään tähän lankaan positiivisia ja negatiivisia kokemuksia täyssähkiksistä ja lataushybrideistä.
Sähköautot ja lataushybridit
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire