vendredi 1 décembre 2023

Priorisoinnin välttämättömyys pidempään treenanneille?

Ylipäätänsä viikkoajattelu on hölmöä ja vielä hölmömpää on lukita samaan kiertoon kaikki. Jalat kestää palautua huomattavasti pidempään mitä olkapäät ja kädet ja niiden rasitus hermostolle on huomattavasti korkeampi. Se ei ole edes mitään priorisointia, että tekee kädet 2-4 kertaa siinä ajassa mitä reidet, vaan se on fiksua. Oikeesti, kuka luulee treenaavansa niin kovaa, että jotkut olkapäät tarvii viikon palautumisen.


Kiitos vastauksesta! Mun tämän hetkinen ohjelma ei siis ole omasta päästä lähtöisin, mikä on yksi syy skeptisyydelle. Mutta mä tiedän tässä kohtaa, että mun rajallisella tietotaidolla on vaikea löytää ohjelmaa, joka a) sekä toimii pitkällä aikavälillä, että b) mistä mä pystyn palautumaan. Nykyinen treenisysteemi on siis kompromissi. Ei oo optimaalista, ei. Mutta ei oo mikään muukaan.

Viikkoajattelu on vain tapa hahmottaa volyymin määrää ohjelman sisällä, treenit itsessään eivät ole sidottuja viikonpäiviin. Olen silti pyrkinyt pitämään tietyt muuttujat vakioina, jotta homma pysyisi jotenkin kasassa. Sarjoja 3/liike, 20-35 sarjaa/treeni poislukien kevennykset. Tää sarjamäärä on täysin hatusta vedetty, alkuperäisessä ohjelmassa volyymi oli vielä korkeampi, 4-5 sarjaa/liike paikoitellen. Mä yksinkertaistin sitä, ehkä liikaa.. Aika näyttää. Pääliikkeissä voi jossain vaiheessa joutua lisäämään 4. sarja. Ohjelmassa vuorotellaan kahta kiertoa peräkkäin, aika ovelaa, mutta toisaalta välit yksittäisten treenien välilllä saattavat venyä turhan pitkikiksi.

Jako itsessään on:

Kierto 1:

1. päivä: Rinta + ojentajat, olkapäät, pohkeet.

2. päivä: Etureidet + takareidet, alaselkä.

3. päivä: Selkä + takaolat, haba, pohkeet, vatsa.

Kierto 2:

4. päivä: Etureidet + kädet, vatsa.

5.päivä: Rinta + yläselkä, olkapäät, pohkeet, vatsa.

6.päivä: Etu-sisäreidet + takareidet, alaselkä.

7.päivä: Rinta + yläselkä, kädet, etuolat, pohkeet, vatsa.

Alkuperäinen ohjelman runko on siis Teemu Isoahon päästä lähtöisin, iso kiitos hänelle siitä, jos tän sattuu näkemään! Mä olen siis modannut sitä aika rankasti, jotta painotus olisi oikeasti niissä omissa heikkouksissa. Alkuperäisen ohjelma idea oli myös nimenomaan yläkroppapriorisaatio, mikä oli oikein, mutta mun heikkous yläkropan osalta on nimenomaan rinta ja kädet, ei esim. selkä tai olkapäät. Vaikka tosin vasen kiertäjä oireilee, joten kaipa sielläkin joku feilu on.. Pohkeet oli myös oma lisäys, alkuperäisessä niitä ei tehty lainkaan.

Adblock test (Why?)



Priorisoinnin välttämättömyys pidempään treenanneille?

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire